Dag 20 – Min favorithögtid.

Jag gillar alla högtider på olika sätt och det är svårt att välja en. Därför kommer jag skriva alla och berätta varför :)

Midsommar - Den enda högtiden man verkligen firar på sommaren i Sverige. Jag älskar sommaren och midsommar har för mig blivit ett tillfälle då jag umgås med släkt man inte träffar så ofta. Vi har alltid otroligt roligt tillsammans och firar midsommar ute i skärgården.

Midsommar 2009

Jul - En dag som man har älskat sedan man var liten. Det är en högtid som inte går att jämföras med något annat. Hur mycket man än växer upp så älskar alla Kalle Anka på julen, det är den enda dagen då jag är garanterad att få en favorit efterrätt, nämligen Ris a la malta! Jag gillar stämningen på julen där barnen delar ut julklappar till alla, när vi dansar runt granen, sitter och myser i soffan med julgodis, paket och någon film eller serie som någon fått i present.

Jul 2009


Nyår - Jag har alltid firat nyår ute på landet med mamma och pappa. Det har varit mysigt, med inte alltför mycket raketet, god hummer och stämning. De två senaste nyåren har jag spenderat med ett gäng härliga människor på andra sidan stan. Det har varit tema, otroligt god mat och fix med allt. Det har blivit en av mina favorittraditioner och jag hoppas verkligen att jag får vara med om det fler gånger, för oj va roligt det har varit!

Nyår 2010-2011
Valborg - Vet inte riktigt om valborg räknas som en stor högtid, men för mig är det en dag man firar i alla fall. Valborg var aldrig särskilt speciellt för mig när jag var liten, men de senaste två åren har det varit riktigt mysiga kvällar. Jag tror att det är en högtid som börjar ta plats och för mig har det varit ett tillfälle att spendera med många härliga gamla som nya ansikten!

Valborg 2010

Alla helgona - Alla helgona har alltid varit speciellt för mig då det är den tid på året som jag alltid går till min brors grav för att tända ljus eller åtminstone bara vara där. Jag älskar att ta en promenad på skogskyrkogården då alla har tänt ljus vid gravarna, det är en bra känsla som finns i kroppen på något sätt. Minneslunden är otrolig just den kvällen och på något sätt så känns det som att man borde se det. De senaste åren har jag befunnit mig på skogskyrkogården den kvällen och jag hoppas att det fortsätter så många gånger till.

Alla helgona 2010



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0