Varför bloggar man egentligen?

1 - Hur länge har du bloggat? Sedan december 2007, så snart i 3 år.

2 - Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga? Jag tror inte direkt jag hade något speciell bild av det. Läste inga bloggar då och jag var inte alls insatt i det.

3 - Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Förälska mig i bloggar? Nej, det är inte min grej.

4 - Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? Inser hur jobbigt jag hade det men hur arg jag egentligen var inombords. Sånt som jag inte visar på bloggen idag visade jag då utan några problem.

5 - Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare? Det finns en del.

6 - Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)? Jag läser bloggar som är dagboksbloggar men även kan innehålla olika andra ämnen som mode eller liknande.

7- nämn en bloggare (obs:länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om. Har inte hittat någon blogg med någon som verkar lik mig, det är väl det som är hela grejen? Alla är vi olika. Ingen idé att länka alla, skulle inte kunna välja ut en.

8 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om. Känner som sagt inte igen mig i någons blogg.

9 - Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? Det har varit både positivt och negativt. Men jag måste nog säga att det är mer negativt och jag förstår varför. Är mest bekanta som tyckt att det varit positivt. Fast det klart att de närmaste tycker att det är positivt till viss del, men i överlag negativt.

10 - Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Det vet jag faktiskt inte. Ingen har sagt något om det och folk kan ju prata med mig om saker jag skrivit, så på det sättet verkar folk tycka att det är jag. Men jag har ingen aning vad folk tycker som de inte säger.

11 - Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden? Jag tycker fortfarande att det är svårt. Främst för att nu är det så många fler i min närhet som vet om att jag bloggar och som klickar sig in, men även för att jag alltid har skrivit mycket och bloggen har blivit det ställe där jag "skrivit av mig". När jag började blogga så tänkte jag inte alls på hur privat jag skulle vara, men idag försöker jag att inte nämna namn på folk i min närhet på samma sätt, skriver inte ut mer än en bråkdel av det som händer i mitt liv och känslomässigt så skriver jag inte ut saker som är för jobbiga om någon skulle förstå. Så jag tycker väl att jag har hittat en slags gräns, men jag tänker på det hela tiden när jag bloggar.

12 - Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför. Jag hänger inte ut några specifika personer ifall man har en tuff period osv. Jag skriver inte ut efternamn på andra hur som helst. Jag skriver heller inte om mina högsta drömmar eller mål i livet, för dessa vill jag ha för mig själv på det sättet att inte alla som kan använda sig av internet kan veta vad jag vill göra med mitt liv. Jag skriver inte om politik och tar inte ställning till världens alla problem. Med allt detta sagt så vill jag ändå säga att jag säkert någon gång har skrivit om något av det, och att jag säkert kommer skriva om det någon gång i framtiden. Men det är sånt som jag inte gör ofta. Varför är främst för att jag vill ha en tydlig gräns mellan verkligheten och bloggen, men även för att jag inte vill hänga ut allt på internet och göra det möjligt för alla att ta del av det.

13 - I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du? Väldigt lite. Jag är inte den som har flera tusen läsare och får hur mycket kommentarer som helst. Jag är inte den som ställer frågor i mina inlägg varje dag och kommenterar andra bloggar och gör reklam för min egen. Jag skriver för mig, för min egen skull och för att jag mår bättre av att få skriva, egentligen oavsett vad jag skriver.

14 - Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? Jag tror att man kan skaffa sig en liten uppfattning om någon, men aldrig lära känna någon genom att läsa hans/hennes blogg.

15 - Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Det skulle väl i så fall vara när jag vann en fototävling och fick åka till Katrineholm och fotas. Men annars nej.

16 - Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Ja det tror jag verkligen. Det beror på personen, ens mognad och mycket mer. Jag vet ju att jag är så mycket mer medveten om allt idag än vad jag var när jag började. Det gäller att veta vad man gör och inte lägga upp fel bilder och skriva fel saker. Det kan sticka i folks ögon och i värsta fall kan det hända något negativt som inte skulle hänt annars.

17 - Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar Ja det har jag, men inte så extremt. Det var också i början när jag skrev inlägg till andra personen som började klaga genom att skicka kommentarer. Det var inte kul men jag bröt aldrig ihop pga det. Jag har alltid tyckt att det är löjligt att sitta och skicka elaka kommentarer och jag har aldrig riktigt förstått grejen..

18 - Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? Tror inte riktigt att jag ångrar något specifikt. Kan väl ibland känna att man skulle varit mer privat i något sammanhang, kanske inte skrivit ut någon persons namn osv. Men överlag så känns det ändå som att jag inte ångrar något.

19 - Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? Det finns en del men det är inget jag lägger så stor vikt vid. Att bli igenkänd kan vara en nackdel, men behöver inte vara det. Påhopp är oftast en nackdel. Att man inte lär sig sätta en gräns mellan bloggande och privatliv kan också bli en stor nackdel.

20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år? Något inom mig säger att jag på ett eller annat sätt kommer göra det. Antagligen inte om samma sak och i samma utsträckning, men jag tror ändå att jag någon gång kommer sätta mig och skriva.

21 - Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten. Alla som vill borde göra det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0