Jullista

1. Jag köper alltid mer julklappar än jag borde
Nej det gör jag väl inte, lagom är bäst.

2. En riktig julgran med äkta barr är ett måste hemma
Det är absolut det jag är van vid och det man skrattar åt är alla barr som trillar av. Men skulle någon vara allergisk eller ha något djur som det blir krångligt för så är det självklart att man ska välja ett annat alternativ.

3. Jag tycker om att göra önskelistor för mig själv
Klart det är roligt att önska sig saker, även om mycket är just önskningar som inte slår in.

4. Julmaten är väldigt viktig
Om man firar jul i Sverige så är den väldigt viktig!

5. Skinka, lutfisk, Janssons frestelse, sill måste finnas med
Skinkan är viktig för mig, resten av dessa alternativ äter jag ändå inte, så det spelar ingen roll.

6. Ingen riktig jul utan snö på julafton

Klart man vill ha snö, men julaftonar utan snö har funnits och man har klarat sig bra ändå!

7. Julen är oftast fridfull hos mig/oss
Det är lugnt och man är ledig, det är det viktiga.
8. Släktbesök ingår alltid i julen
Olika hur stora det blir, men varje jul blir det ju någon form av släktträff, om man inte firar jul utomlands.

9. Jag rimmar ännu på flera julklappar
Ibland, men oftast inte. Mormor rimmar alltid och det är en slags tradition!

10. Jultomte är viktig
Om det finns någon som tror på tomten som är med så är det viktigt, annars är det mer en rolig grej. Jag har delat ut julklappar sedan många år tillbaka, så det är nog mer traditionen. Barnen delar ut julklappar.

11. Jag har alltid fullt upp på julafton med bestyr
Nej, det är väl sånt som kommer med åren antar jag.

12. Julkort ska skickas på Posten
Ja, annars kan det nästan kvitta.

13. Jag ser de flesta av de traditionella julprogrammen på julafton
Nej det skulle jag inte påstå. Brukar se Kalle Anka och Svensson Svensson på julafton, men det är nog allt.

14. Julen är mer jobbig än rolig
Nej verkligen inte. Man får begränsa sig, inte kräva så enormt mycket, och framför allt hjälpas åt!

15. Fåglarna får alltid något att äta på "i julklapp"
Om vi är ute på landet under julen så blir det så, men oftast inte när vi håller oss hemma i lägenheten.

16. Dopp i grytan är viktigt
Det har vi inte haft under så lång tid som jag kan minnas.

17. Julkalendern i TV försöker jag följa
Nej. Jag älskade Mysteriet på Greveholm men efter det har de flesta julkalendrar varit mer eller mindre dåliga så jag slutade titta på just julkalendern ganska tidigt.

18. Åker alltid skidor på jul eller annat om snön kommer
Åker aldrig skidor under jul, hellre under sportlovet. När jag var mindre så åkte jag alltid längdskidor på landet under jul och nyår.

19. Vi åker bort till värmen och "firar jul" utomlands
Har hänt en gång och vi hade det jätte mysigt! Fina hattar, finkläder, tomte, band som spelade julsånger och massor av annat. Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig att göra det igen!

20. Vi brukar vara flera familjer/människor som slår oss ihop och firar

Antingen så är det en del av släkten på pappas sida, vår familj och mormor, vår familj, mormor och farmor eller utomlands. Kan säkert finnas något mer undantag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0