Jullista

Har du köpt en chokladkalender?
Nej inte på många år.

Om ja, har du öppnat några luckor för tidigt?
Oavsett vilken kalender det varit så har jag faktiskt aldrig öppnat någon för tidigt.

Till vem är det svårast att köpa till?
Vänner/pojkvän är alltid klurigast.

Dricker du alkoholfri glögg?
Nej, tycker inte om glögg alls.

Har det hänt att du aldrig stressat inför julen?
Jag skulle inte påstå att jag stressar särskilt mycket inför jul, men på något sätt gör man väl det med eller omedvetet. 

Hur många stjärnor ger du till årets julkalender?
Om vi säger såhär, det här är första julkalendern jag faktiskt tittar på sedan minst 10 år tillbaka.

Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
Mysteriet på greveholm är helt klart den bästa någonsin. Jag tycker om uppföljaren, men inget slår originalet.
 
Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Mamma och jag fixar det. Pappa sätter belysning och stjärna på granen.

Vem klär granen och vem bestämmer hur den skall se ut? Hur SKA den se ut?
Jag och mamma klär den. Det ska vara fina ljus, kulor i olika färger, lite annat pynt såsom små smällkarameller, rosetter och liknande. Jag älskar när granen hemma har mycket pynt och ser personlig ut, i större köpcenter och liknande får det gärna vara med "diskret" och kanske 1-2 färger på pyntet. 

Plastgran eller äkta
Äkta. Jag har aldrig haft en plastgran hemma och kan inte tänka mig att ha det om det nu inte är så att man är tvingad för att någon är allergisk eller liknande.

Älskar du att få julklappar eller att ge bort?
Jag tycker båda två hör till! Jag gillar att gå runt i butiker och handla till andra men tycker också om att få skriva en egen önskelista och få saker man själv inte skulle skämma bort sig med.

Vill du fira julafton utomlands eller i vårt kära Sverige?
Jag tycker om både och. Har firat utomlands ett par gånger i mitt liv och tyckt om det väldigt mycket men jag älskar stämningen man får hemma.

Känner du någon julstämning nu?
Ja det gör jag.

När kom din julstämning?
Vanligtvis när snön lägger sig och man börjar baka pepparkakor och lussebullar.

När skall man sätta upp adventsljusstakar? När är tidigast vs. senast?
Inför första advent tycker jag att man ska pynta huset och då ingår självklart adventsljusstakar.

När julpyntar man?
Innan första advent och granen pyntar man någon dag innan julafton.

Skickar du julkort?
Ja det brukar vi oftast göra.

Vilken senap till skinkan?
Jag vill inte ha någon, senap är ingen favorit hos mig.

Viktigaste på julbordet?
Julskinka, lax, revben med äppelmos och risgrynsgröt eller ris a la malta.

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Pepparkakor och lussebullar. Vi gör det själva.

Pepparkakor - Lussebullar
Skumtomtar Knäck
Ischoklad - Marsipan
Köttbullar - Prinskorvar
Julkorv - Julskinka
Lax - Sill
Revbenspjäll - Janssons frestelse
Paradis - Aladdin 
Rullsylta - Pastej
Glögg Julmust
Rödbetssallad - Dopp i grytan
Ris a la maltaRisgrynsgröt
Hemma 
Borta
 
 5 Fördelar med julen enligt mig:

Julstämningen

Nära och kära

Julklapparna

Tradition

Julmaten

5 Nackdelar med julen enligt mig:

Kostar en hel del

Alla vill ha olika mat på julbordet

Svårt att komma på julklappar till vissa personer

Många blir stressade

Mycket människor överallt innan jul då alla ska handla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0