Städa? Nej tack!

ibland hatar jag att städa, och ibland kan det vara helt okej, dock så gillar jag aldrig att städa. Vad beror allt på? För min del beror de mesta på att när jag städar är det för att jag måste, blir tillsagd osv, inte för att jag själv vill få ordning. Om jag själv vill få ordning och börjar städa så är det av fri vilja och då kan det vara helt okej, för då kan jag när som helst sluta. Men städar jag på grund av att någon säger åt mig, ber mig, tvingar mig eller något liknande så HATAR jag att städa. Jag vill själv bestämma var, när och hur. Jag är inte den sortens person som gör allt jag blir tillsagd om, även om det inte brukar bli så mycket problem med sånt längre...

När jag gjorde om mitt rum, bytte tapeter osv, så sa jag att jag inte ville ha något skrivbord, för jag kommer bara lägga massa grejer där och aldrig ta undan det. Men SJÄLVKLART så skulle jag ha ett skirvbord! Och vad är det som har hänt? Jo, det är stora hägar av papper och annat oviktigt skit som ligger på mitt skrivbord, så jag kan ändå inte använda det!
Jag skyller på att jag inte har någon annanstans att lägga skiten, vilket är helt sant!

Att städa/fixa till ett rum tar ett tag, men det blir klart, och när det väl är klart så dröjer det ett tag innan man behöver göra något igen. En tomt kan aldrig bli färdig städad/fixad. Det blir aldrig klart.
Till exempel:
På våren måste de krattas bort kvistar och liknande som har trillat ner från träden under vintern, det ska planteras blommor, potatis, eller kanske andra saker, det ska vattnas, tas fram massa saker som varit undanploggade under vintern. Det ska klippas gräs, och hållas allmänt fint. På sommaren ska man plocka all potatis/blommor eller annat som har planterats på våren, det ska klippas gräs, vattnas, kapas kvistar som har växt för mycket, kanske till och med kapas träd? På hösten ska alla löv krattas ihop, det ska förberedas inför vintern, klippas gräs, plockas undan saker. På vintern "förstör" vädret tomten, och man kan för tillfället inte göra så mycket åt det...

Det där var några exempel på vad som i stort sätt alltid behöver fixas, och sånt är inte så jävla kul när man hellre vill ligga ute och sola och bada, eller hellre vill ligga inne och kolla på film då det ösregnar.


Kommentarer
Postat av: Angelica

Hahaha, ja var bara tvunden att läsa om din städning. Tyckte de va så kul. Håller med, de e absolut inge kul om man är tvingad att städa. Städar ja så gör ja de för min skull när ja känner för de. Men ja kan inte hålla med om att de inte e kul att städa om man gör de för sin egen skull. Har ja skit som bara ligger framme men inte används så slänger ja ner de i en låda och hittar de efter ett år när men behöver rensa. ;) Kom precis hem från landstället och kände att de behövdes städas. Då gick de som en dans. :) Även fast de tog två dagar att bli klar.. Gillar din blogg. Fin design på den. Ha de bra. :)

2008-08-06 @ 21:29:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0